klok met probleem

Kom je er niet uit? Twee weten meer dan een. VRAAG!

Moderator: eller

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nelly
Berichten: 2942
Lid geworden op: 02-04-2014 21:27
Contacteer:

klok met probleem

Bericht door Nelly » 03-04-2019 17:39

Heb een radiografisch bestuurde wandklok. De ellende is met het wisselen van wintertijd naar de zomertijd. Dan is ie helemaal van slag. Haalde in het verleden de batterij eruit, wachtte dan een tijdje en dan weer terug, maar nee, niks helpt, hij draait nu al vanaf zondagmorgen 9 uur z'n rondjes. Weet iemand er raad op?
Afbeelding

Gebruikersavatar
eller
Site Admin
Berichten: 9558
Lid geworden op: 02-04-2014 09:49
Contacteer:

Bericht door eller » 03-04-2019 19:25

Nee, die is voor mij onbekend terrein, maar ik ga dadelijk eens googelen.
Is het een kwestie van slechte ontvangst van het synchronisatie signaal? Helpt het als je hem op een andere plek legt/hangt?

Wat ik er over lees, is dat de klok bij een reset naar de enige tijd loopt die hij "kent", namelijk de 12 uur stand. Van daar uit synchroniseert hij op het DCF signaal (wereldklok Frankfurt via de lange golf )

Herkent hij dat signaal niet, dan kan hij opnieuw de "nulstand" terugzoeken, om weer te synchroniseren.

Als enige bron van storing wordt genoemd andere apparaten die een signaal afgeven, dikke muren waardoor het DCF- signaal te zwak wordt en batterijen met een te lage spanning.

Ik neem aan dat je aan batterijen hebt gedacht? Da's eigenlijk het enige dat je zelf kunt doen. En een "open"plek proberen.
  • 'k Zie je weer

Gebruikersavatar
Nelly
Berichten: 2942
Lid geworden op: 02-04-2014 21:27
Contacteer:

Bericht door Nelly » 03-04-2019 19:58

De batterij dacht ik ook het eerste aan, maar dat is het niet. Toen ik er een andere in deed (nieuw) vloog ie helemaal als een gek rond. en stopte bij 12 uur. Heb hem nu op een laag tafeltje gelegd, Piet legde hem wel eens in de vensterbank, want ja, de muren zijn hier erg dik. Maar weet nog dat ik verleden jaar tegen Jeanne zei, dat de batterij er even uit en wachten en weer erin, dat werkt al een paar jaar goed. Misschien heb ik geen geduld genoeg?
Afbeelding

Gebruikersavatar
eller
Site Admin
Berichten: 9558
Lid geworden op: 02-04-2014 09:49
Contacteer:

Bericht door eller » 03-04-2019 22:09

Dicht bij een raam, of op balkon, zo vrij mogelijke (radio)ontvangst en wil hij dan niet, jammer dan.
Je kan er verder weinig mee en in de meeste huishoudens heb je meer klokken dan tijd!
  • 'k Zie je weer

Gebruikersavatar
Nelly
Berichten: 2942
Lid geworden op: 02-04-2014 21:27
Contacteer:

Bericht door Nelly » 03-04-2019 22:38

Het is vrij vervelend, dat ie het niet doet. Onwillekeurig kijk ik er steeds naar de klok is gestopt op half 3, batterij er uit en weer erin en hij loopt. Zie het aan tot morgen.
In Google vond ik dat deze klokken zich zelf instellen op zomer en wintertijd, nou deze mankeert dus nogal.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast